Monday, November 1, 2010

نمی دانم حدیث نبوی است یا نقل قول تخیلی از کورش کبیر یا هر کس دیگر که در این مملکت برای به کرسی نشاندن حرفشان به او حواله می کنند. می فرماید برای فرزندانتان نام نیک انتخاب کنید. (نقل به مضمون) اما ظاهراً موفقیت چندانی نصیب نام گذاران و نام گرفتگان نشده است.++

من هم از جمله نام گرفتگان نگون بختم، هر چند ایرادی به والدین وارد نیست. نسلی که ابوی ما هم در بین آن هاست با نام هایشان مشکلات جدیدی به اقتضای زمانه داشته اند. اقتضای زمانه هم لابد می دانید تحصیلات عالیه در ینگه دنیا بود. این کفار زبان بسته هم که اصلاً دل و روده تلفظ نام های ایرانی مثل غلام حسین و فخرالسادات را نداشتند طفلک ها. این شد که برای رفاه حال شهروندان مثلاً فیض الله شد پاشا و فتحیه شد نیکی. ابوی هم کلاً چون ما را بیگانه پروری کردند، بعد ها با خانم والده تصمیم گرفتند نامی بر این کمینه بگذارند که در صورت اختیار منزلی دیگر ناچار به تغییر نام نشود. در همین راستا در کنار علاقه خانم والده به آرتیسته سینما ناتالی وود، یکی از اسامی عبری رایج در ممالک محروسه را بر من نهادند که سعادت دو دنیا نصیبم شود. لازم به ذکر است از آن جایی که بنده با توجه به فراست و کیاست ذاتی ام عجله ای برای به دنیا آمدن نداشتم، این تصمیمات مدت ها پیش از تولد بنده اتخاذ شده و در این اثنا دوره زمانه عوض شده بود. دردسرتان ندهم که همه چیز خوب پیش می رفت تا جایی که آقای ثبت احوال ابوی را با این سؤال غافلگیر کرد که سیده را قبل از اسمم بگذارد یا سادات را بعدش ؟ خب دوره و زمانه کوتاه آمدن هم نبود و با اولاد پیغمبر (؟) شوخی هم نداشت و خلاصه صفحه اول شناسنامه بنده شد نماد غلبه اکثریت مسلمان بر اقلیت یهود.

عنوان زورچپانده شیعه را همیشه با خودم کشیدم تا باز هم دوره زمانه عوض شد. این روزها باز هم اوضاع به نفع آن هایی است که اسم هایشان تغییر و تعدیل نمی خواهد. ضمن تلاش پیاپی برای فرار مغزها فهمیدم که نام درخواست کننده نباید با نام نوشته شده در گذرنامه توفیر کند. از خدا پنهان نیست، از شما چه پنهان ما که گذرنامه نداشتیم عنوان شیعی چون خاری به چشممان رفت و غم عالم ریخت به دلمان. نه این که این کافر ها زبان نفهمند، حالا چه طور باید حالیشان کرد که این کأنه لرد و بارون شماست و کلی مردم دختر برایش نذر می کنند و اسم اول حساب نمی شود هیچ جوری. غافل از این که آقای افسر گذرنامه از کفار هم زبان نفهم تر است و در جواب این که آیا می شود این سیده را جان مادرش فاکتور بگیرد دهان نگارنده را با این جمله درخشان دوخت که«برو خدا رو شکر کن اولاد فاطمه زهرایی...»

1 comment:

toranj said...

salam. chetori olad fateme zahra?!!
baba mardom daran ba in olad fateme bodan to in kharab shode non mikhoran. maha ham ke farzand fati mati nistim mesle bache sare rahi mimonim.
seyede sadat!!!boro to ham zerang bash o estefade kon.